7 tips om jouw site te optimaliseren

7 tips om jouw site te optimaliseren

1. Maak je website mobiel-vriendelijk (responsive)

Meer dan de helft van de bezoekers bezoekt een website via zijn/haar mobiel! Zorg er dus voor dat jouw site ook op kleinere beeldschermen goed te lezen is. Om niet voor ieder apparaat een aparte website te moeten bouwen, kun je kiezen voor een zogenaamd ‘responsive design’, een website welke zich aanpast aan het beeldscherm.
Niet alleen de gebruikerservaring wordt hierdoor geoptimaliseerd, ook Google is blij met jou aangezien deze sinds vorig jaar ‘strafpunten’ uitdeelt aan sites die niet aan de mobile-friendly-policy voldoen.

2. Ruim je site op

Zorg dat niet alleen je fysieke kantoor netjes is opgeruimd maar ook jouw website! Geen onnodige (bewegende) plaatjes en banners, maar rust en ruimte. Tekst en plaatjes/foto’s in een optimale balans.

3. Gebruik intuïtieve navigatie

Aangezien de meeste websites gebruik maken van een horizontaal menu bovenin de pagina, verwachten de meeste bezoekers die daar dus ook te vinden. Ga hiermee niet experimenteren, je loopt anders namelijk het risico dat mensen na een moeizaam eerste bezoek, niet meer terugkeren.
De 3-klik regel (niet meer dan 3 klikken om bij het doel te komen) is hierbij een goed uitgangspunt.

4. Zorg voor een passend logo

Je logo is een belangrijk onderdeel van jouw identiteit van jouw merk, zorg er dus voor dat waar jij voor staat, jouw kernwaarden en identiteit, terugkomen in jouw logo. Vanzelfsprekend mag je zelf iets bedenken en tekenen, maar laat de uitwerking over aan een professional.
Denk ook na over de plaatsing van het logo, net als met de navigatie is het niet verstandig hiermee te experimenteren. Het logo, links of rechts bovenin de pagina.

5. Geef de bezoeker ademruimte

Anders dan je fysieke ruimte, wordt je website niet per vierkante meter gefactureerd, maak daarom gebruik van de ruimte waarover je online kunt beschikken! Houdt hierbij rekening met een ruime regelafstand en vergeet ook de ruimte tussen tekst en foto’s niet. Het komt de leesbaarheid zeker ten goede!

6. Investeer in goede foto’s

Net als met het logo, is het ook voor foto’s belangrijk dat deze passen bij de identiteit van jouw bedrijf / kernwaarden / merk. Een professionele fotoserie is niet alleen van grootte waarde voor jouw website, ook voor andere doeleinden is het fijn om uit professionele foto’s te kunnen putten. En professionele fotoserie is afgestemd op jouw product, jouw bedrijf. Een stockfoto is, hoewel zeer professioneel, toch een stockfoto en is uit duizenden te herkennen, niet uniek en mijn inziens, daardoor minder geschikt.

7. Test je website

Het lijkt zo vanzelfsprekend dat je eerst een aantal testen uitvoert voordat je de website ‘live’ zet. Toch gebeurt het nog regelmatig dat tijdens het bezoek aan een website links niet blijken te werken, formulieren niet willen verzenden en/of plaatjes niet worden geladen. Voorkom dit door je de site op een aantal browsers en besturingssystemen uit te testen voordat je daadwerkelijk live gaat. Laat je hierbij helpen door je klanten! Vraag hen om feedback en biedt hen in ruil een leuke attentie aan, bijvoorbeeld in de vorm van een gratis artikel en/of dienst.

Heb je vragen naar aanleiding van bovenstaande tips? Of heb jij een tip voor mij? Ik hoor het graag! Stuur mij een e-mail. Ik wens je veel succes met jouw online zichtbaarheid!