Communicatiekalender

Beter goed geschoten dan alles mis!

Een onderdeel van een communicatieplan is de communicatiekalender. In een communicatiekalender leg je in grote lijnen vast wat je wanneer gaat communiceren. Ofwel een richtlijn om je bewust te blijven van het feit dat je moet communiceren met je doelgroep. Soms is een uitgebreid communicatieplan te omslachtig in kleine organisaties, om toch gerichte acties in te kunnen plannen, kan je dan een gedeelte uit een plan gebruiken: de communicatiekalender!

Communicatie is in de marketing belangrijk. Om exposure te creëren, om zichtbaar te zijn en te blijven. Het is niet voor niets dat de grote multinationals enorm veel geld uitgeven aan reclame en marketing.

Hoe gebruik je een communicatiekalender?

  • om de communicatie-strategie en -aanpak te bepalen: op welke manier en wanner ga je met wie (doelgroep) communiceren?
  • om de communicatieactiviteiten te bewaken: is het niet te lang stil naar bepaalde doelgroepen? Of overvoeren we doelgroepen niet (groot gevaar met social media)
  • om de contacten met doelgroepen over meerdere trajecten af te stemmen. Waar liggen de mogelijkheden voor het afstemmen en combineren van contacten

De kalender dwingt je tot het maken van duidelijke en expliciete communicatie-strategische keuzes.

  • interactiedoelstelling per doelgroep: welke rol willen we spelen in welke fase voor de belangrijkste doelgroepen
  • kernboodschap: wat willen we vertellen in het algemeen en kunnen we dit uitsplitsen per doelgroep
  • de middelen: welke middelen zetten we in, gebaseerd op “waar bevind de doelgroep zich en welke communicatiemiddelen passen daar het beste bij?

Maar ook:

  • kennismaken met jouw doelgroep (interactie via Social Media)
  • opbouwen expert positie
  • toe werken naar een bepaald event, workshop, training etc.

Het grote voordeel van een communicatiekalender is het overzicht wat je creert. Doordat je voor een langere periode de acties inzichtelijk hebt, kun je deze snel en efficient inplannen en afhandelen. Doordat je niet ad-hoc met social media aan de slag moet, zul je merken dat je tijd en daarmee dus kosten, kunt besparen.

Graag wil ik meer informatie over de communicatiekalender

Naar de contactpagina